Projekt organizacji punktu przedszkolnego
PROJEKT ORGANIZACJI PUNKTU PRZEDSZKOLNEGO
"Bajkowe Przedszkole” w Łętowem
Zgodnie z art.89a ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty zgłoszenie do ewidencji niepublicznej formy wychowania przedszkolnego, prowadzonego przez osobę prawną, zamiast statutu powinno zawierać projekt organizacji wychowania przedszkolnego, które ma być realizowane w danej formie.
Misją Punktu Przedszkolnego „Bajkowe Przedszkole” jest stworzenie optymalnych warunków i wspomaganie rozwoju dzieci uczęszczających do placówki tak, aby w przyszłości mogły osiągnąć sukces.
Wizja mówi, że przedszkole jest miejscem dobrej zabawy, mądrości, szczęścia i radości. Największym dobrem jest dobro dziecka , przygotowujemy je do odnoszenia sukcesów i radzenia sobie z trudnościami, stwarzamy każdemu dziecku szansę rozwoju na miarę jego możliwości, pragniemy w każdym dziecku rozbudzić ciekawość świata i ludzi, spostrzegawczość i wrażliwość. Chcemy wychować dziecko z bogatą wyobraźnią twórczą, zdolne do spontanicznej ekspresji własnych uczuć i myśli, otwarte na pomysły i inspiracje płynące od innych osób oraz gotowe szukać nowych, lepszych i oryginalnych rozwiązań.
§1.
„Punkt Przedszkolny Bajkowe przedszkole”, jest inną formą wychowania przedszkolnego, dokładnie punktem przedszkolnym.
Ustalona nazwa brzmi:
„Bajkowe przedszkole”
Mieszczące się w Szkole Podstawowej w Łętowem
Punkt przedszkolny działa na podstawie:
ustawy z dnia działają zgodnie z art. 82-84 oraz 89-90 ustawy z dnia 7września 1997 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004r. Nr 256, poz. 2572), rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 31 sierpnia 2010 r. w sprawie rodzajów innych form wychowania przedszkolnego, warunków tworzenia i organizowania tych form oraz sposobu ich działania (Dz. U. Nr 161, poz. 1080) oraz rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 czerwca 2011 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie rodzajów innych form wychowania przedszkolnego, warunków tworzenia i organizowania tych form oraz sposobu ich działania (Dz. U. Nr 143, poz. 839).
Organem prowadzącym punkt przedszkolny jest Ochotnicza Straż Pożarna w Łętowem.
§2.
Punkt przedszkolny realizuje cele i zadania określone w ustawie o systemie oświaty oraz w przepisach prawnych wydanych na jej podstawie.
1. Celem punktu przedszkolnego jest:
a. Zapewnienie wychowankom możliwości pełnego rozwoju intelektualnego, psychicznego i fizycznego oraz przygotowanie ich do podjęcia nauki w szkole podstawowej.
b. Wspomaganie rodziny w wychowaniu dziecka
2. Punkt przedszkolny zapewnia wychowankom bezpieczeństwo i higienę, dobrą, przyjazną atmosferę wolną od agresji i przemocy.
3. Punkt przedszkolny dba o rozwój wszystkich rodzajów inteligencji dziecka.
4. Punkt przedszkolny stwarza rodzicom warunki partnerskiej współpracy i wspiera ich w spełnianiu roli pierwszych nauczycieli swoich dzieci.
5. Zadaniem punktu przedszkolnego jest:
a) Rozpoznawanie indywidualnych potrzeb dziecka i umożliwienie ich zaspakajania.
b) Zapewnianie dzieciom możliwości przebywania w grupie rówieśniczej.
c) Rozwijanie zainteresowań, uzdolnień i talentów dzieci.
d) Przygotowanie dzieci do nauki szkolnej poprzez realizację programu edukacyjnego
zatwierdzonego przez MEN.
e) Rozpoznawanie przyczyn i trudności w wychowaniu i nauczaniu dziecka.
f) Wspieranie rodziców w rozwiązywaniu problemów wychowawczych.
g) Organizowanie w ramach potrzeby różnych form pomocy psychologiczno- pedagogicznej.
h) Organizowanie dyżurów wychowawców grupy w celu umożliwienia kontaktów z rodzicami.
i) Organizowanie specjalistycznych zajęć terapeutycznych dla dzieci z deficytami rozwojowymi.
§3.
Dzienny wymiar godzin zajęć w punkcie przedszkolnym:
1. Dzienny wymiar godzin pracy, od poniedziałku do piątku, wynosi 9 godzin(t.j. od 7:30 do 16:00).
2. Wymiar godzin przeznaczonych na realizację podstawy programowej wynosi minimum 3 godziny dziennie.
4. Praca wychowawczo- dydaktyczna i opiekuńcza prowadzona jest na podstawie programu wychowania przedszkolnego wybieranego corocznie z zestawu programów zatwierdzonych przez MEN.
§4.
Warunki przyjmowania dzieci do przedszkola
1. Punkt przedszkolny przeznaczony jest dla dzieci w wieku od 2,5 do 5 lat (w ramach zajęć przedszkolnych).
2. Liczba miejsc w punkcie przedszkolnym ustalana jest zgodnie z normami przeciwpożarowymi i sanitarnymi i wynosi 25 osób.
3. Podstawą zgłoszenia dziecka do przedszkola jest "Karta zgłoszenia dziecka".
4. W przypadku, gdy liczba kandydatów przekracza liczbę miejsc utworzona zostaje lista rezerwowa.
§5.
Wychowankowie mają prawa wynikające z Konwencji o prawach dziecka, przepisów oświatowych.
1. Wychowankowie mają prawo do:
??Szacunku, życzliwości i sympatii ze strony wszystkich osób, zarówno dorosłych jak i
rówieśników;
??Bezpiecznych warunków pobytu w przedszkolu, zaspakajania w miarę możliwości ich potrzeb fizycznych i psychicznych;
??Interesujących zajęć, rozwijających ich umiejętności i uzdolnienie;
??Wzmacniania i podkreślania ich silnych stron, rozwijania optymizmu i postawy radzenia sobie w różnych sytuacjach;
2. Obowiązki wychowanków
Wychowankowie mają obowiązek:
??Traktowania z szacunkiem, życzliwością i sympatią wszystkich osób, zarówno rówieśników jak i dorosłych;
??Aktywnego udziału w zajęciach;
??Starania się, w miarę możliwości, aby radzić sobie z samodzielnym jedzeniem i ubieraniem się;
??Przestrzegania czystości;
??Zbierania zabawek i odkładania ich na miejsce;
3. W przedszkolu nie stosuje się wobec dzieci przemocy psychicznej ani fizycznej.
4. Dziecko nie może zostać skreślone z listy wychowanków.
§6.
Sposób sprawowania opieki nad dziećmi w czasie zajęć:
a. Dziecko przebywające w punkcie przedszkolnym jest pod opieką nauczycielki, która organizuje im zabawy, zajęcia dydaktyczno-wychowawcze zgodnie z programem i miesięcznym planem zajęć.
b. Dziecko uczęszczające na zajęcia dodatkowe organizowane w punkcie przedszkolnym jest pod opieką osoby odpowiedzialnej za prowadzenie tych zajęć.
c. Nauczycielka jest w pełni odpowiedzialna za bezpieczeństwo powierzonych jej dzieci,
zapewnia dzieciom pełne poczucie bezpieczeństwa, zarówno pod względem fizycznym, jak i psychicznym.
d. Każdorazowo nauczycielka kontroluje miejsca przebywania dzieci (salę zajęć,
łazienka, plac zabaw) oraz sprzęt, pomoce i inne narzędzia.
e. Nauczycielka może opuścić dzieci w sytuacji nagłej tylko wtedy, gdy zapewni w tym czasie opiekę upoważnionej osoby nad powierzonymi jej dziećmi.
f. Obowiązkiem nauczyciela jest udzielanie natychmiastowej pomocy dziecku w sytuacji gdy ta pomoc jest niezbędna oraz powiadomienie dyrektora i rodziców o zaistniałym wypadku lub zaobserwowanych niepokojących symptomach np. podwyższona temperatura.
g. W przypadku choroby dziecka nauczyciele nie zapewniają opieki nad dzieckiem. Jeśli choroba zostanie stwierdzona w trakcie przebywania dziecka w przedszkolu, rodzice zobowiązani są do niezwłocznego odebrania dziecka. Nie dotyczy to przypadków alergii potwierdzonej zaświadczeniem lekarskim.
h. W wypadkach nagłych wszystkie działania pracowników przedszkola bez względu na zakres ich czynności służbowych w pierwszej kolejności skierowane są na zapewnienie
bezpieczeństwa dzieciom.
i. W przedszkolu nie mogą być stosowane wobec wychowanków żadne zabiegi lekarskie, bez zgody rodziców, poza udzielaniem pomocy w nagłych wypadkach.
j. Wychowankowie winni być ubezpieczeni od następstw nieszczęśliwych wypadków. Ubezpieczenie zapewniają rodzice we własnym zakresie.
k. Obowiązkiem nauczyciela jest znajomość i przestrzeganie przepisów bhp, p. poż, przepisów ruchu drogowego.
l. Wycieczki i spacery poza teren przedszkolny powinny odbywać się przy udziale wymaganej prawnie liczby opiekunów z zachowaniem stosownych zasad bezpieczeństwa.
§7.
Warunki przyprowadzania i odbierania dzieci do punktu przedszkolnego
1. Dzieci powinny być przyprowadzane i odbierane z punktu przedszkolnego osobiście przez rodziców (prawnych opiekunów), bądź inne osoby (pełnoletnie, za okazaniem dokumentu tożsamości) upoważnione przez rodziców. Pisemne upoważnienie zamieszczone jest w Karcie Zgłoszeniowej Dziecka.
2. Rodzice (prawni opiekunowie) przejmują odpowiedzialność prawną za bezpieczeństwo dziecka odbieranego z punktu przedszkolnego przez upoważnioną przez nich osobę w momencie powierzenia im dziecka przez nauczyciela.
3. Rodzice przyprowadzają dzieci punktualnie wg ustalonych godzin funkcjonowania punktu przedszkolnego.
§8.
Warunki organizowania zajęć dodatkowych, wykraczających poza zakres podstawy programowej wychowania przedszkolnego
1. Na terenie przedszkola odbywać się będą dodatkowe zajęcia.
2. Rodzaj zajęć dodatkowych, jest ściśle określony w programie punktu przedszkolnego.
3. Czas trwania zajęć prowadzonych dodatkowo jest dostosowany do możliwości rozwojowych dzieci.
§9.
Okres pracy przedszkola i terminarz przerw
1. Punkt przedszkolny działa przez cały rok kalendarzowy. Z wyłączeniem dni ustawowo wolnych od pracy oraz innych dni ustalonych przez organ prowadzący.
2. Dni wolne od pracy ustalone są na miesiąc przed rozpoczęciem roku kalendarzowego oraz zamieszczone na tablicy ogłoszeń.
§10.
Zakres zadań nauczycieli prowadzących zajęcia , współpraca z rodzicami
1. Na jednego nauczyciela przypada nie więcej niż 25 dzieci w podgrupie.
2. Nauczyciele współdziałają z rodziną dziecka(prawnymi opiekunami) poprzez:
a. Wspieranie rodziców w spełnianiu roli pierwszych nauczycieli swoich dzieci,
b. Udostępnianie informacji dotyczących treści zawartych w programie wychowania
przedszkolnego realizowanego w punkcie przedszkolnym,
c. Udzielanie rzetelnych informacji na temat zachowania, sukcesów i niepowodzeń swojego dziecka,
d. Rozpoznawanie możliwości rozwojowych dziecka, a w miarę potrzeb organizowanie różnych form pomocy psychologiczno- pedagogicznej,
e. Prowadzenie konsultacji w zakresie pracy z dziećmi,
f. Udzielanie porad rodzicom dzieci stwarzających problemy wychowawcze,
3. Nauczyciele mają za zadanie:
a. Traktowanie wychowanków z szacunkiem, życzliwością i sympatią,
b. Dbanie o bezpieczeństwo dzieci w czasie pobytu w przedszkolu i poza budynkiem punktu przedszkolnego,
c. Planowanie i prowadzenie pracy dydaktyczno- wychowawczej zgodnie z wymaganiami przyjętych programów wychowania przedszkolnego,
d. Inicjowanie i organizowanie imprez o charakterze dydaktycznym, wychowawczym,
kulturalnym lub rekreacyjno- sportowym,
e. Współdecydowanie o wyborze programu wychowania przedszkolnego, podręczników, zabawek,
f. Systematyczne pogłębianie wiedzy pedagogicznej, podnoszenie swoich kwalifikacji
zawodowych przez aktywne uczestnictwo w różnych formach doskonalenia zawodowego,
g. Prowadzenie obserwacji pedagogicznych mających na celu poznanie i zabezpieczenie potrzeb rozwojowych dzieci i ich dokumentowanie,
h. Udzielanie rodzicom i opiekunom wychowanków informacji o postępach ich dzieci,
wspomaganie ich w działalności wychowawczej,
7. Stosunek pracy w/w pracowników regulują odrębne przepisy.
§11.
Prawa nauczycieli
Nauczyciele mają prawo do:
1. Szacunku ze strony wszystkich osób, zarówno dorosłych jak i dzieci,
2. Wolności głoszenia własnych poglądów, nie naruszających godności innych ludzi,
3. Współdecydowania o wyborze programu wychowania przedszkolnego i podręczników, zabawek, swobody wyboru metod realizacji programu,
4. Jawnej i umotywowanej oceny własnej pracy,
5. Stałego rozwoju i wsparcia w zakresie doskonalenia zawodowego,
6. Wynagrodzenia za swoją pracę i urlopu wypoczynkowego.
§12.
Prawa i obowiązki rodziców:
Rodzice mają prawo do:
1. Dostępu do wszelkich informacji dotyczących organizacji kształcenia i wychowania ich dzieci,
2. Rzetelnej informacji o postępach w nauce i zachowaniu dziecka,
3. Wsparcia ze strony nauczycieli przedszkola i innych specjalistów w razie problemów
wychowawczych,
4. Partnerskiego współdziałania i aktywnego wpływania, poprzez swoich przedstawicieli na sprawy przedszkola.
Rodzice mają obowiązek:
1. Przestrzegania niniejszego projektu,
2. Poszanowania godności dziecka,
3. Wzmacniania wysiłków przedszkola skierowanego na wszechstronny rozwój
wychowanków,
4. Informowania w przypadku nieobecności dziecka w przedszkolu, niezwłocznie
zawiadamiania o zatruciach pokarmowych i chorobach zakaźnych,
5. Punktualnego przyprowadzania i odbierania dziecka z przedszkola,
6. Angażowania się jako partner w działania przedszkola,
7. Informowania nauczycieli i dyrektora o wszystkich sprawach mogących mieć wpływ na zachowanie i postępy dziecka,
8. Spotkania z nauczycieli z rodzicami odbywają się dwa razy do roku (spotkania ogólne)
lub częściej na wniosek rodziców lub nauczycieli.
§13.
Postanowienia końcowe
1. Punkt przedszkolny prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami. Realizacja podstawy programowej wychowania przedszkolnego dokumentowana jest w dzienniku zajęć, prowadzone są arkusze obserwacji dzieci oraz gotowość szkolna.
2. Projekt obowiązuje w równym stopniu wszystkich członków społeczności przedszkolnej – nauczycieli, dzieci, rodziców, pracowników obsługi i administracji.
Prezes Stowarzyszenia
Ochotnicza Straż Pożarna w Łętowem
Kazimierz Pajdo
|