O przedszkolu
Miejskie Przedszkole nr 34 w Rudzie Śląskiej jest placówką wiekową (początek istnienia to rok 1955), o stylowej, ciekawej zabudowie nazywane jest przedszkolem z duszą… Mieści się w dzielnicy Kochłowice, bogatej w tereny leśne i rozlewiska wodne. Budynek jest otoczony dużym ogrodem, w którym rosną drzewa liściaste, iglaste i krzewy. Mieści się w nim również drewniana altana, która służy do prowadzenia zajęć empirycznych, czyli samodzielnego zdobywania wiedzy przyrodniczej, poprzez rozwiązywanie problemów, dokonywanie bezpośrednich obserwacji i przeprowadzanie eksperymentów.
W tym celu nawiązano współpracę z Fundacją Ekologiczną SILESIA (za otrzymane środki finansowe zakupiono różne gatunki roślin i utworzono mini arboretum) oraz z Nadleśnictwem Katowice (otrzymano różne eksponaty przyrodnicze, m.in. fragmenty pni drzew występujących w okolicznych lasach). We współpracy z rodzicami (np. ojcem – stolarzem) oraz zaprzyjaźnioną firmą zajmującą się obróbką szkła, zostały wykonane gablotki na różnorodne okazy przyrodnicze. Dzieci same zbierają materiały do gablot w zależności od pory roku, czy poznawanych treści, przez co niektóre elementy „zielonej sali” będą ciągle modyfikowane, a dzieci będą miały poczucie współodpowiedzialności za to, co wspólnie tworzą. Nieopodal urządzono poletka uprawowe dla każdej grupy wiekowej. Poprzez różne czynności pielęgnacyjne i hodowlane, dzieci mają możliwość zdobywania wiedzy praktycznej, dowiadują się, że do osiągnięcia efektów potrzebne są odpowiednie narzędzia, materiały i środki.
Teren wokół przedszkola jest tak zagospodarowany, by istniała możliwość kształtowania nawyków kultury ekologicznej i zdrowotnej w miejscu zabawy: dzieci od wiosny do jesieni spożywają podwieczorki w cieniu rozłożystej lipy, bawią się w piaskownicy, zażywają ruchu na nowych urządzeniach sportowo – rekreacyjnych. W celu zapewnienia wychowankom bezpieczeństwa zamontowano dodatkowy płotek oddzielający część zabawową ogrodu od furtki i bramy wjazdowej. W przedszkolu został przeprowadzony gruntowny remont: wymieniono pokrycie dachu, okna, instalację c.o., przeprowadzono termomodernizację, wyremontowano łazienki dla dzieci, wymieniono podłogi i pomalowano ściany wszystkich pomieszczeń.
Kolorowe, estetyczne, dobrze wyposażone wnętrza sprzyjają prawidłowemu przebiegowi procesu wychowania, tworzą przyjazny klimat stymulujący rozwój dziecka.
Wszystkie działania personelu przedszkola są ukierunkowane na zapewnienie wychowankom odpowiednich warunków harmonijnego rozwoju. Systematycznie monitoruje się i analizuje osiągnięcia dzieci, a wnioski z prowadzonej diagnozy przyczyniają się do rozwijania ich wiadomości, umiejętności i zainteresowań.
W przedszkolu realizuje się innowację pedagogiczną „Przez działanie do zrozumienia – przedszkolak bliżej przyrody”, nawiązując do powszechnego jej określenia, jako: „robienie czegoś nowego, robienie czegoś inaczej”. W tym przypadku „nowatorsko” potraktowano ogród przedszkolny, jako miejsce i środek edukacji ekologicznej, a tym samym obserwację i doświadczenie jako metody nauczania i uczenia się, poznawania i przeżywania bogactwa i piękna otaczającej przyrody. W tym celu zakupiono mikroskop, lupy, kroplomierze i inne pomoce dydaktyczne.
Mając na celu poznanie zwyczajów i tradycji rówieśników z innych krajów, ich zabaw, piosenek, uroczystości, poszerzenie wiedzy na temat sposobów spędzania wolnego czasu, od kilku lat przedszkole współpracuje z Europejskim Przedszkolem w Luksemburgu (korespondencja – wysyłanie listów i zdjęć, rozmowy na skypie w celu wymiany informacji, słuchanie i wykonywanie piosenek, składanie sobie wzajemnie życzeń świątecznych itp.).
Przedszkole włącza się również w ogólnopolskie projekty, np. w odpowiedzi na list Rzecznika Praw Dziecka podjęto inicjatywę zorganizowania obchodów Roku Korczakowskiego, dzieci z grup starszych wzięły udział w ogólnopolskim konkursie pod hasłem „Nie ma dzieci są ludzie”. W ramach podsumowania zorganizowano w przedszkolu festyn, na który zaproszenie przyjął Członek Międzynarodowej Kapituły Orderu Uśmiechu.
W związku z organizowanym dla środowiska lokalnego w roku 2016 Festynem Rodzinnym „Grunt to rodzinka”, Rzecznik Praw Dziecka objął imprezę patronatem honorowym, otrzymaliśmy również wspaniałe upominki i cenne materiały dydaktyczne, które zostaną wykorzystane w trakcie codziennych zajęć z dziećmi.
Mając na celu zwrócenie uwagi na rolę i znaczenie rodziny oraz fakt, że ludzie, którzy są najbliżej powinni być pierwszym i najlepszym wsparciem dla siebie nawzajem, w przedszkolu realizowany jest program „Najważniejsza jest rodzina”. Przy współudziale rodziców dzieci włączają si w coroczne obchody Dni Profilaktyki, poprzez występy artystyczne o tym samym tytule.
Jednym z priorytetów funkcjonowania przedszkola jest zaangażowanie rodziców w tworzenie jego pozytywnego wizerunku. Kilka lat temu rodzice nieodpłatnie utworzyli i prowadzą przedszkolną stronę internetową, szyją stroje na występy artystyczne i przekazują je później na potrzeby przedszkola. Inne formy współpracy to: wspólne warsztaty florystyczne prowadzone przez uzdolnione plastycznie nauczycielki przedszkola, wykonywanie ozdób świątecznych na kiermasz bożonarodzeniowy, czy wielkanocny; zamieszczanie ciekawych artykułów na przedszkolnej stronie internetowej w zakładce „To warto wiedzieć”, korzystanie przez rodziców z przedszkolnej biblioteczki, wspólne przygotowywanie festynów rodzinnych, uroczystości Pasowania na przedszkolaka, wyjazdów i wielu projektów wpływających na pozytywny wizerunek przedszkola w środowisku lokalnym. Przykładem zaangażowania jest udział Rady Rodziców w Konkursie „Mam 6 lat” zorganizowanym przez MEN – forma: prezentacja multimedialna.
Rodzice mają również możliwość wypowiadania się na różne tematy oraz przekazywanie sobie wzajemnie dobrych rad poprzez zamieszczanie na specjalnej tablicy zatytułowanej „Rodzice radzą” opracowanych przez siebie artykułów. W holu przedszkola systematycznie aktualizowana jest gazetka ścienna „Chwila refleksji”, której tematyka dotyczy istotnych spraw rodziny.
Dzięki rodzicom i darczyńcom przedszkole wzbogaca swoją bazę dydaktyczną i zmienia wizerunek, np. wiosną budynek i otoczenie zostaje „ukwiecone” kwiatami ofiarowanymi przez kochłowickich ogrodników.
Przedszkole angażuje się również w różnego rodzaju projekty i akcje, również charytatywne:
-
„Elektrośmieci oddajesz – pieniądze dostajesz”,
-
zbiórkę makulatury: „Zbieramy makulaturę – oszczędzamy lasy”,
-
„Cała polska czyta dzieciom”,
-
„Drzewo roku”,
-
„Czyste powietrze wokół nas”,
-
„Gwiazdkowa niespodzianka”,
-
„Szlachetna paczka”,
-
„Góra grosza”,
-
„Zbieramy nakrętki dla chorego dziecka”
-
itd.
Organizowane są również zbiórki żywności i innych potrzebnych rzeczy dla podopiecznych schroniska dla zwierząt.
Przedszkole może się poszczycić uzyskaniem certyfikatów:
-
„Zdrowy początek” poprawa jakości odżywiania i promowanie aktywności fizycznej.
-
„Usuwając bariery w komunikacji, zapobiegasz izolacji” – dbanie o poprawną polszczyznę, niesienie pomocy dzieciom z wadami wymowy.
-
Ogólnopolski program Stowarzyszenia KUPS „5 porcji warzyw, owoców lub soku”, promowanie właściwych nawyków żywieniowych oraz poszerzanie wiedzy o korzystnym dla organizmu działaniu warzyw, owoców i soków w codziennej diecie).
-
„Psie troski” – certyfikat udziału w ogólnopolskim projekcie plastycznym zachęcającym do opieki nad zwierzętami do książki: „Psie troski”
-
"Dodaj język polski do ulubionych"
-
"Bezpieczne przedszkole zdrowie oraz aktywność najmłodszych"
Mając na uwadze analizę osiągnięć wychowanków, w przedszkolu realizuje się programy oraz wykorzystuje narzędzia wspomagające indywidualną pracę z dziećmi:
-
„Zestaw narzędzi do pracy indywidualnej dla dzieci z deficytami rozwojowymi”.
-
program profilaktyki wzbogacony o projekt „Najważniejsza jest rodzina”
-
program wychowawczy oraz materiały do pedagogizacji rodziców „Mamo, tato, pozwólcie mi być sobą”
-
program kółka teatralnego „Teatrzyki i bajeczki na radości i smuteczki”
-
program zajęć artystycznych dla dzieci zdolnych „Mały florysta”
-
program „Z ekologią na Ty”
-
program adaptacyjny „Adaptacja małego dziecka”
Codzienna praca nauczycieli ukierunkowana jest przede wszystkim na realizację podstawy programowej, a zwłaszcza na edukację ekologiczną, promocję zdrowego stylu życia, bezpieczeństwo i rozwijanie talentów dzieci. Wsparciem tych działań są min. kąciki zainteresowań: muzyczny, historyczny, małego badacza przyrody, książki, konstrukcyjny, itp. Prace plastyczne dzieci zdolnych prezentowane są w tzw. „Galerii przedszkolaka”.
Przedszkole jest organizatorem konkursów, min.: „Bezpieczne wakacje przedszkolaka” (zorganizowano również turniej miejski przy współpracy z Komendą Miejską policji”), „Poezja i proza Marii Konopnickiej, „Zaśpiewajmy Dzieciąteczku”.
Dzięki tego typu wspólnym działaniom przedszkole osiąga sukcesy w konkursach miejskich, wojewódzkich i ogólnopolskich:
-
I miejsce w ogólnopolskim konkursie plastyczno-poetyckim „Malujemy wiersze” (rodzice wraz z laureatem odbierali nagrodę w Warszawie),
-
II miejsce w Konkursie śląskiego śpiewania „Karlik” w Zabrzu,
-
III miejsce w Wojewódzkim Festiwalu „Europejskie kolędowanie” w Siemianowicach Śląskich,
-
I miejsce w konkursie plastycznym organizowanym przez Miasto Ruda Śląska w związku z Tygodniem Profilaktyki, zgodnie z hasłem „Nie zmarnuj swojego życia”,
-
II miejsce w konkursie „Mój Śląsk – Moje miasto”,
-
I miejsce w plastycznym Konkursie rodzinnym na zagospodarowanie hałdy, ogłoszonym przez prezydenta miasta Ruda Śląska,
-
I miejsce w konkursie „Opowiedz mi bajkę”,
-
I miejsce w konkursie plastycznym „Moja rodzina”,
-
itd.
Aby rozwijać u dzieci zainteresowanie nowoczesnymi technologiami wzbogacono przedszkole w komputery i zakupiono duży monitor do grupy starszaków oraz programy: „Mój pierwszy alfabet”, „Wesoła matematyka”, „Zwierzaki – zabawy z obrazem i dźwiękiem”, dzieci poznają i bawią się programem Power Paint.
Tradycją przedszkola jest wręczanie tytułów „Przyjaciel przedszkola” osobom zasłużonym dla placówki. Systematycznie organizuje się spotkania z ciekawymi ludźmi, np.: sprinterką – olimpijką, artystą kabaretowym, historykiem i poetą śląskim, śląską pisarką – bajarką, kucharzem i podróżnikiem uczestnikiem wyprawy na Antarktydę, pszczelarzem, architektem itd..
Istotnym jest fakt, że każdemu dziecku stwarza się szanse rozwoju na miarę jego potrzeb i możliwości. Działania nauczycieli są twórcze i skierowane na optymalny rozwój wychowanków, priorytetem jest dążenie do tego, aby dzieci były dobrze przygotowane do podjęcia nauki na dalszym etapie edukacji.
Przedszkole jest przyjazne dzieciom, rodzicom, pracownikom i gościom odwiedzającym placówkę. Cieszy się bardzo dobrą opinią w środowisku lokalnym, czego dowodem są pochlebne opinie rodziców, dziadków i postronnych osób kontaktujących się z placówką przy różnych okazjach.
|